Psikiyatr
Psikofarmakoloji Derneği Genel Sekreteri
Psychiatry & Clinical Psychopharmacology ve
Psychiatry and Behavioral Sciences dergileri Editörü

Adres:
Caddebostan Mahallesi, Bağdat Caddesi Birgen İş Merkezi 226/7, Çiftehavuzlar 34728 Kadıköy / İstanbul
Randevu:
(+90)553-002-2929 - (+90)553-002-2930
İnternetten Randevu İçin Tıklayınız.

Kiloları Verdikten Sonra Uzun Süre Yeniden Kilo Almamak: Hangi Diyet En İyisidir? Düşük Yağ Diyeti mi Yoksa Düşük Karbonhidrat Diyeti mi?




Son yayınlanan DIETFITS Çalışmasında (DIETFITS Study=Diet Intervention Examining The FactorsInteracting withTreatment Success)  iki diyetin - düşük yağ ve düşük karbonhidrat(Low-Fat vsLow-Carbohydrate Diet ) dahil olmak üzere, çalışılan hemen hemen tüm noktalarda, kilo vermeden kan şekeri ve kolesterolü düşürmeye kadar aynı sonuçları verdiğini vurguladı.

 

Araştırmacılar düşük yağlı (HLF) ve düşük karbonhidratlı (HLC) diyetleri karşılaştırmak istediler ancak aynı zamanda her bir diyet türünün insanlar için ne kadar etkili olacağını etkileyebilecekleri iddia edilen genetik ve fiziksel durumları incelemek istediler. Önceki çalışmalar, belirli bir genetik dizilimdeki bir farkın, bazı kişilerin düşük yağlı bir diyetle daha iyi olacağı anlamına geldiğini öne sürmüştü. Diğer çalışmalar, insülin duyarlılığının bazı kişilerin düşük karbonhidrat diyeti ile daha iyi olacağı anlamına geldiğini ortaya koymuştur.

 

DIETFITS Çalışması: Hangi Diyet En İyisidir? Düşük Yağ Diyeti mi Yoksa Düşük Karbonhidrat Diyeti mi?


DIETFITS  randomize klinik araştırması,diyabetsiz 18 ila 50 yaş arası 609 yetişkin ve vücut kitle indeksi 28 ila 40 arasındaydı.  Katılımcılar 12 aylık HLF veya HLC diyetine randomize edildi.  

 

İlk ay boyunca herkes genellikle yaptıklarını yaptı.Ardından, sonraki sekiz hafta boyunca, düşük yağ grubu, toplam yağ alımını günde 20 grama düşürdü ve düşük karbonhidrat grubu, toplam karbonhidrat alımını günde 20 grama düşürdü.Bunlar inanılmaz derecede kısıtlamalardı:  330 ml ayranda bile 26 gram karbonhidrat, bir bitter  çikolata barının yarısında 21 gram yağ var.

 

Bu kadar katı bir diyet kısıtlamasının uzun vadede sürdürülmesi imkansızdır ve bu çalışmanın gösterdiği gibi gereksizdir.Katılımcılara, ömür boyu sürdürebileceklerini hissettiklerine ulaşana kadar yavaşça yağ veya karbonhidrat eklemeleri talimatı verildi. Ayrıca, her iki gruba da  hiç kalori saymaları istenmedi.  

 

Her iki gruba da katılanlar, “her hafta 150 dakika ılımlı aerobik fiziksel aktivite (2 saat 30 dakika)” olan ABD hükümeti fiziksel aktivite önerilerini sürdürmeleri için teşvik edildi.

 

Temel olarak, gruplar arasındaki farklar minimaldi. Evet, düşük yağlı grup günlük yağ alımını ve düşük karbonhidrat grubu günlük karbonhidrat alımını düşürdü. Ancak her iki grup da öncekinden günde 500 ila 600 kalori daha azaldılar ve her ikisi de bir yıl boyunca aynı ortalama ağırlık(5,5 kg) verdi. Genel olarak iki grup arasında hiçbir fark görülmedi. Farklı olan tek ölçü, LDL'nin (düşük yoğunluklu lipoprotein), düşük yağ grubunda anlamlı olarak düşük olması ve HDL'nin (yüksek yoğunluklu lipoprotein), düşük karbonhidrat grubunda anlamlı olarak daha yüksek olmasıydı.

 

Bu çalışmanın önemi gerçekçi bir yaşam tarzı değişikliğini incelemesidir.Sonuçta her iki grup da sağlıklı diyetler olarak etiketlendi, çünkü araştırmacılar yüksek kaliteli, besleyici bütün yiyecekler,sınırsız sebzeler yemeyi ve unlardan, şekerlerden, kötü yağlardan ve işlenmiş yiyeceklerden uzak durmayı teşvik ettiler. Herkes  bir seviyede fiziksel olarak aktif olmaya teşvik edildi. Ve bu büyük bir şey -herkesin duygusal yemeyi azaltmayı amaçlayan temel davranış danışmanlığına erişimi vardı.

 

Özet:

En iyi diyet, yaşam boyu koruyabileceğimiz ve sağlıklı bir yaşam tarzının yalnızca bir parçasıdır. İnsanlar yüksek kaliteli, besleyici bütün yiyecekleri, çoğunlukla bitkileri (meyveler ve sebzeler) yemeyi ve unlardan, şekerlerden, trans yağlardan ve işlenmiş yiyeceklerden (kutudaki herhangi bir şey) kaçınmayı hedeflemelidir. Herkes fiziksel olarak aktif olmaya çalışmalı ve haftada yaklaşık iki buçuk saatlik kuvvetli bir aktivite hedeflemelidir. Birçok insan için sağlıklı bir yaşam tarzı, sağlıksız beslenme düzenlerine yol açabilecek duygusal sorunları gidermek için daha iyi stres yönetimi ve hatta psikolojik tedavi gerekebilir.

 

 *Gardner, CD, et al. Effect of Low-FatvsLow-Carbohydrate Diet on 12-Month Weight Loss in Overweight Adults and the Association With Genotype Pattern or Insulin Secretion: The DIETFITS Randomized Clinical Trial. JAMA. 2018Feb20;319(7):667-679. doi: 10.1001/jama.2018.0245.