Psikiyatr
Psikofarmakoloji Derneği Genel Sekreteri
Psychiatry & Clinical Psychopharmacology ve
Psychiatry and Behavioral Sciences dergileri Editörü

Adres:
Caddebostan Mahallesi, Bağdat Caddesi Birgen İş Merkezi 226/7, Çiftehavuzlar 34728 Kadıköy / İstanbul
Randevu:
(+90)553-002-2929 - (+90)553-002-2930
İnternetten Randevu İçin Tıklayınız.

Sağlığınızı Korumak Yapmanız Gereken 6 Önemli Alışkanlık



 
Sağlığınızı Korumak  Yapmanız Gereken 6 Önemli Alışkanlık


1-    Yeterli uyku uyuyun
     Uyku , kalbinizi sağlıklıtutmanın önemli bir parçasıdır. Yeterince uyuyamazsanız, yaşınız veya diğersağlık alışkanlıklarınız ne olursa olsun kardiyovasküler hastalık için dahayüksek bir risk altında olabilirsiniz. Araştırmacılar, çok az uyumanın altta yatan sağlık koşullarında ve kanbasıncı ve gizli iltihap da dahil olmak üzere biyolojik işlemlerde bozulmalaraneden olduğuna inanıyor.
 
     Uykuya öncelikverilmelidir. En az 7   saat uyunmalıdır.Bunun için özellikle gece 22:00 gibi salgılanan uyku hormonu melatoninin ekran,parlak ışık gibi ışıklardan dolayı salgılanmadığını bilmeli ve cep telefonu dadahil olmak üzere tüm ışık kaynakları kapatılmalı ve mümkünse tam karanlıktauyunmalıdır. Uyku apneniz varsa, bu durum kalp hastalığı ve aritmi ile bağlantılıolduğu için tedavi edilmeli veya CPAP gibi cihazlar kullanılmalıdır.




2-İşlenmiş ve genetiğiyle oynanmış gıdalar ve  trans yağlardan uzak durun
     Trans yağlar, paketlenmiş unlumamullerde, atıştırmalık yiyeceklerde, margarinlerde ve kızartılmış hızlı yiyeceklerdelezzet ve doku eklemek için sıklıkla kullanılan endüstri tarafından üretilenyağlardır.    Trans yağın kötü kolesterol seviyenizi (LDL)yükselterek ve iyi kolesterol seviyenizi (HDL) düşürerek atar damarlarınızıtıkadığıdır.


  



 

3-Diş hijyeninize  dikkatedin
     Düzenli dişlerinizi  fırçalayın ve özellikle diş ipi kullanın. Diş sağlığı , kalbiniz de dahil olmak üzeregenel sağlık durumunun iyi bir göstergesidir, çünkü periodontal (diş eti)hastalığı olanlar, kalp hastalığı için aynı risk faktörlerine sahiptir. Bukonuda çalışmalar devam etmekte, ancak birçoğu dişeti hastalığının gelişiminderol oynayan ağızdaki bakterilerin kan dolaşımına girebileceğini ve kandamarlarında iltihaplanma belirteci olan C-reaktif protein (CRP) de biryükselmeye neden olduğunu gösterilmiştir. Bu durum kalp hastalığı ve felçriskinizi artırabilir. 

 



4- Yarım saatten fazla  hareketsiz oturmayın
     Son yıllarda,  araştırmalar ne kadar egzersiz yaparsanızyapın yinde de  sağlığınız için uzun sürehareketsiz oturmayın.   Özellikle  bütün gün hareketsiz işlerde oturan birçokinsan ( ofis işlerinde çalışanlar, uzun seyahat edenler,  ile uğraşanlar, hatta bilgisayar oyunuoynayan çocuklar, gençler,vs) için kötü bir haber.   Uzunsüre oturmak derin ven trombozu (kan pıhtısı) riskinizi artırır. Bu da felçlereyol açabilir.





5-Dumanaltı olmayın
     Sigara, nargile, vs  dumanına maruz kalan insanlar için kalphastalığı gelişme riskinin yaklaşık yüzde 25 ila 30 arasında olduğunugöstermektedir. Amerikan Kalp Birliği'ne göre, sigara dumanına maruz kalma heryıl yaklaşık 34.000 erken kalp hastalığı ölümüne ve 7.300 akciğer kanseriölümüne katkıda bulunuyor. Ayrıca, yüksek tansiyon veya yüksek kan kolesterolüolan içmeyenlerin, dumanaltı olanların  kalp hastalığı gelişme riski daha yüksektir.Bunun nedeni, sigara dumanından yayılan kimyasalların, arterlerde aterom  plaklarının  gelişimi   vezamanla koroner, beyin, boyun, vs hayati atardamarları   tıkayarak kalp krizlerine, inmelere ,vsneden olmasıdır.



 


6- Stresle baş etmeyi öğrenin
     Tüm dünyada şehirleşmenin giderek artması, gelecekendişesi, çıkar ilişkilerinin ve materyalist ve hedonist dünya görüşününgiderek hakim olması, milyonların içinde omuzunu dayayacak güvenilir bir dostunolmaması ve yalnızlık çekme, acımasız   rekabet,trafik, doğadan kopma, hareketsizlik, rafine gıdaları tüketme, uykusuzluğunartması, gibi sorunlar başlı başına birer  stres kaynağıdır. Strese cevap olaraksalgılanan    hormonlar:    noradrenalin/adrenalin ve kortizol. Buhormonlardan  noradrenalin/adrenalin  kaygıyı artırdığı ve bir çok somatik(bedensel) hastalığa (kalp, tansiyon, şeker, tiroid,vs)  aynı zamanda psikosomatik bozukluklara ( İBS,cilt hastalıklarının çoğu, vs ) da  yolaçarken; kortizol bağışıklık sistemini zayıflatır, böylece sadeceenfeksiyonlara değil, aynı zamanda tümör oluşumuna  yatkınlık artar, kortizol ayrıca glukozmetabolizmasını bozarak, insülin direnci ve metabolik sendrom sonrasında daşeker hastalığı, inmeler, damar tıkanıklıkları, hipertansiyon, bunamalar, erkenölüm ve depresyon başta olmak üzere bir çok bedensel  hastalığa ve/ veya ruhsal bozukluğa yol açar.
Stresle baş etmenin en kolay yolu nefes, yoga,meditasyon,gevşemeteknikleri, self hipnozun yanında bakış açılarını olumlu yönde değiştirmektengeçer. Bunları hipnoterapi uygulamalarımızdadanışanlarımıza öğretiyoruz.