Psikiyatr
Psikofarmakoloji Derneği Genel Sekreteri
Psychiatry & Clinical Psychopharmacology ve
Psychiatry and Behavioral Sciences dergileri Editörü

Adres:
Caddebostan Mahallesi, Bağdat Caddesi Birgen İş Merkezi 226/7, Çiftehavuzlar 34728 Kadıköy / İstanbul
Randevu:
(+90)553-002-2929 - (+90)553-002-2930
İnternetten Randevu İçin Tıklayınız.

Stresle Başa Çıkmanın 6 Pratik Yöntemi



Çağımızın Hastalığı Stres

 

 

Stresle ilgiklişe bir cümle vardır. “Stres çağımızın hastalığıdır” diye. Gerçekte  çok doğru bir sözdür. Çünkü, günümüzde /ülkemizdeve tüm dünyada insanlar  şehirleşmeden ve‘Batılılaşma’dan  dolayı milyonlarıniçinde de olsa yalnızlar. Omuzlarını dayayacakları ‘gerçek’ bir dostları yok.İlişkiler  hep yüzeysel ve çıkarilişkileri üzerine kurulu. Hemencecik kopuşlar, terkedilişlere/ satılmalara/ekilmelere  şahit oluyoruz her gün.Yıllarca iyi giden kadın erkek birlikteliklerinde bir anda sebepsiz sevgi/ilgi/ aşk bitiveriyor!! İnsanlar sosyal medyanın da etkisiyle tüketime sevkedilmiş subliminal mesajlarla adeta yönlendiriliyor, hatta yönetiliyorlar.Sanal bir dünyada yaşıyormuş gibiler. Sosyal medya bu hedonist, ben merkezci, narsistik fikirleri, tavırlarıher gün daha fazla  pompalıyor.   Ayrıcayediğimiz, içtiğimiz şeyler, soluduğumuz hava bulunduğumuz ortamdaki Wİ-Fİ, sarenerjileri, radyoaktif ışımalar, vs  hephastalık yapıcı unsurlar taşıyor. 

 

 

Stres ve stresinçıkardığı iki temel hormon  kortizol veadrenalin çok yüksek insanlarda. Bundan dolayı da hipertansiyon, kaphastalıkları, diyabet, kanserler, astım, huzursuz barsak sendromu,alerjiler,  MS, Parkinson hastalığı,tiroit hastalıkları, bunamalar, v.b. kronik  hastalıklar ve psikosomatik bozukluklar,ruhsal bozukluklar, intiharların oranı giderek artırıyor. Bu durum  sürekli hale gelmiş durumda, bu durumun daadı: Kronik Stres. Kronik strese girdiğinde , vücudunuza gerçekten zararverebilir ve   duygusal ve fiziksel sorunlara neden olabilir.

 

Stresleilgili bu sorunların hepsi, sizi sosyal olarak kendinizi geri çekmenize ve belki de uyuşturucu , alkol ve aşırı yemekyemeyle baş etmeye çalışabilir; bunların hepsi kendi ciddi komplikasyonlarınaneden olabilir.

 

Stresinhayatınızda bu kadar hasara yol açtığı bir noktadaysanız, bazı büyükdeğişikliklerin zamanı gelmiştir. Elbette, değişimin kendisi streslidir, buyüzden kolay olmayacak. Fakat bu gerekli.

 

Çağımızın Hastalığı Stres ile Baş EtmeninPratik Yolları

 

1.   Sizi Rahatsız Eden İnsanlardan Uzak Durun

 

Her günuğraştığınız insanlar ruh halinizi ve stres düzeyinizi büyük ölçüde etkiler.Herhangi bir kişi ile etkileşime girme sizde sürekli    stres oluşturuyorsa, onu nasıl sileceğinizibulmanız gerekir. Bazen bu can sıkıcı bir iş arkadaşı görmezden ya da meraklıbir komşunun çağrılarını almamak kadar basit olabilir. Fakat bu zehirli kişieski bir arkadaş veya aile üyesi olduğunda, onunla başa çıkmak zorundakalacaksınız. Ve ilişkinizi belirsiz bir şekilde bitirmek zorundakalabilirsiniz. Bu da birçok büyük değişiklik gibi bu da sinir bozucu olabilir,ancak uzun süreli sağlığınız için gereklidir.

 

2.   Egzersiz Yapın

 

Stresliolduğunuzda, hayatınıza yeni bir şeyler eklemek imkansız görünebilir. Ancak ,stres düşürücü olarak egzersiz yapmak için büyük bir durum var . Vücudunuzunendorfin, serotonin üretmesine (“iyi hissetme maddeleri”) yapar, ruh halinizigüçlendirir ve günlük kaygılar yerine fiziksel harekete konsantre olmanızısağlar.

 

Spor deyincebelli bir türü ve .ok ağırı değil, sevdiğiniz herhangi biri, yürümek bileyeter.   Amaç arada bir şey yapmak yerinedüzenli bir şekilde spor  yapmak olmalı.

 

 

 

 

3.  Uykunuz Çok Önemli, Başka Şeylerle Değişmeyin

 

Ne yazık kigünümüz modern insanı çok fazla suni ışığa maruz kalıyor. Bunun en tipik örneğiuzun süre  TV, cep telefonu, tablet,  bilgisayarlar karşısında zaman geçiriyor. Budurumlarda  mutlak karanlıkta hipofizdensalgılanan melatonin hormonu salgılanamıyor, uyku bozuklukları  e buna bağlı hastalıklar günümüzde çokgörülüyor. Yetişkinlerin gece ortalama 7 ila 9 saat uykuya ihtiyacı vardır.Stresli iseniz, muhtemelen çok daha az alıyorsunuz ve muhtemelen oldukça düşükkaliteli uykunuz vardır.  Bozuk uykustresin negatif etkilerini daha fazla hissetmenize yol açar. Uyku için gecevücudun çıkardığı melatonin çok faydalıdır. Vücudun genç ve zinde kalmasına ,hafızanın güçlenmesine, bağışıklığın artmasına yol açar.

Gece22:00-23:00 saatleri arası mutlak karanlık sağlanmalı ve  mutlaka uyuya geçilmelidir.

 

 

4. Yememeniz Gerekenler:

 

Kısazincirli karbonhidratlardan ( hamur işleri, tatlılar, şekerli yiyecekler, meyvesuları, kolalı içecekler, tüm rafine gıdalar, bisküviler, atıştırmalıklar,  vs)  vetrans yağlardan zengin kızartmalar, vs de uzak durmalı. Çünkü kısa zincirlikarbonhidratlar kan şekerini ani yükseltir bunu düşürmek için pankreastan aşırıinsülin salgılanır. Bu insülin kan şekerini trigliseritlere ve yağlaradönüştürür. Aynı zamanda aşırı düşürerek reaktif hipoglisemi yapar. Fazla  karbonhidrat tüketiminde kilo alımı ve    karaciğer yağlanması bundandır. Zamanlainsülin direnci ve göbek çevresinde yağlanma olur. Reaktif hipoglisemi karbonhidrattüketimi sonucu yemekten birkaç saat sonra uyuklama, panik hisleri, konsantreolamama, enerji düşmesi, vs gibi belirtilere yol açar. Bunun nedeni  vücudun düşen kan şekerini yükseltmek amacıyla bol miktarda stres hormonları olankortizol ve adrenalin salgılamasıdır. O yüzden strese cevap belirtiler daha daartar şekerli karbonhidratlı beslenenlerle.

 

 

 

4. Yemeniz Gerekenler:

Karbonhidratyerine, bol mevsim sebzeleri, balık, daha az doğada gezen hayvanların et, sütve süt ürünleri ile  yumurtalarınıtüketmeliyiz. Probiyotik içeren yoğurt, kefir, ev yapımı turşuları tüketmeliyiz.Bunun yanında omega 3 içeren balık, balık yağları, fındık, fıstık, ceviz, Antepfıstığı, keten tohumu, baharatlar, renkli sebzeler, meyveler, yemişler(blueberry, strawberry,vs) ,vs tüketilmelidir. Alkol, sigara ve uyuşturucu,uyarıcı maddelerden uzak durun.

 

5.Gerekirse İşinizi Değiştirin

 

işyeri, veile ilgili sorunlar günümüz insanı için en büyük stres kaynağıdır.

Sorunun çokuzun bir süre gidip gelmesi, korkunç bir yönetici, kontrol dışı bir iş yüküveya çok az para olması durumunda, yeni bir iş tek cevap olabilir.  İşiniz size zihinsel ve bedensel zarara nedenoluyorsa   ve işteki problemlerinçözülememesi durumunda yenisini bulmalısınız. Bu büyük bir değişiklik ve evet,söylemesi   kolay diyebilirsiniz ama,

Bu baştanbir süre daha fazla endişe yaratabilir, ancak uzun vadede buna değecektir.

 

 

 

6. Yaşama Bakışınızı Değiştirin veGerekirse Profesyonel Yardım Almaktan Çekinmeyin

 

Günümüzinsanı trafik, rekabet, hırs, öne çıkma arzusu, kendini gösterme  zaafı, korkuları, evhamları, kaygıları ve koşuşturmacalarındandolayı şimdiyi yani şu anı kaçırmakta ve farkına varamamaktadır.Sorduğunuzda   bu kadar  çabalamasının amacı mutluluğu elde etmektir.  Halbuki mutluluk anların farkına varmaklaolur. Yani mutluluk anlıktır. Anların toplamı mutluğun kendisidir. Ama anıkaçıran farkında bile olamayan insan mutluluğu asla bulamaz. O yüzdenyavaşlamalı ve anının/ şimdi yaşadıklarını duyumsamaya/ algılamayaçalışmalıdır.

Halbukiinsan en güzel ortamlarda bile  yageçmişinin negatif  olaylarına /keşkelerine  ve/veya gelecek  endişelerine yoğunlaştığı için anı/ şimdiyikaçırmaktadır.

 

Bir çoğumuzstresi kendi başımıza halletmemiz gerektiğini düşünüyoruz. Ancak, streszihinsel ve fiziksel sağlığınıza zarar vermeye başladığında profesyonel yardımalmaktan utanılacak bir şey yoktur. Konuşacak samimi ve bilgili bir insanolmanın ötesinde, bir terapist bu listedeki önemli yaşam değişiklikleriniyapmanıza yardımcı olabilir. Bir ruh sağlığı profesyoneli, sizi kariyerdeğişikliği konusunda yönlendirebilir, zehirli insanlarla nasıl başa çıkacağınız konusunda tavsiyedebulunabilir, bu egzersiz rutini için sizi motive edebilir ve  nasıl gevşeme tekniklerini uygulayacağınızı  öğretebilir.